تعارض بین‌فردی چیست؟

  • ممکن است دائم با اعضای خانواده‌ی خود مشکل و بحث داشته باشید. شاید گاهی در میانه‌ی یکی از این بحث‌ها احساس کنید که اصلاً نمی‌توانید منظور خودتان را توضیح دهید یا دیدگاه آن‌ها برایتان غیرقابل درک است.
  • ممکن است روابط دوستانه‌ی شما تکرار مداوم الگوی شکست، دور شدن و دلخوری باشند. هرچه تلاش می‌کنید، موفق نمی‌شوید که صمیمیتی پایدار ایجاد کنید و روابط خود را به صورتی که دوست دارید شکل بدهید.
  •  ممکن است ندانید که چگونه باید روابط خود با رییس یا همکارانتان را تنظیم کنید. شاید احساس می‌کنید که رفتار آن‌ها با شما سرد یا غیرمنصفانه است و نمی‌دانید که چطور یک رابطه‌ کاری سالم داشته باشید.
  • ممکن است با شریک عاطفی خود درگیر بحث و جدل‌های تکراری شوید. شاید تلاش زیادی کرده‌اید تا این رابطه را درست کنید اما با این حال، به ‌خاطر نداشتن مهارت‌های ارتباطی درست، عشقتان در معرض خطر قرار گرفته باشد.

این‌ها تنها چند نمونه از تعارض‌های بین‌فردی بودند. تعارض می‌تواند در هر رابطه با هر قالب و هر میزان صمیمیت رخ بدهد. حقیقت این است که در همه‌ی روابط، هرچقدر هم که آرام و صمیمی باشند، همیشه مقداری اختلاف نظر و تفاوت فردی وجود دارد. داشتن حدی از اختلاف نظر اجتناب­ناپذیر است؛ اما نگران نباشید! اختلاف نظر به معنای پایان رابطه نیست. حل این تعارض‌ها به مجموعه‌ای از مهارت‌هایی نیاز دارد که می‌توان آن‌ها را فراگرفت.

ما چه کمکی به شما می‌کنیم؟

ساختن رابطه­ ی خوب مانند یک هنر، آموختنی­ است. برای داشتن یک ارتباط سالم و حل تعارض‌های آن، در قدم اول لازم است که نیازها و خواسته­ های واقعی خود و طرف مقابلمان را بشناسیم. بعد از آن باید مهارت­های ارتباطی مؤثری مانند روش‌های کارآمد برای بیان خواسته‌ها، ایجاد تعادل بین خواسته ­های خود و دیگران، تعیین حد و مرزها و مسئولیت‌ها و احترام گذاشتن به اختلاف نظرها و تفاوت‌ها را فرابگیریم. گاهی نیز لازم است ویژگی‌هایی مثل انعطاف‌پذیری، همدلی و صبر را در خودمان تقویت کنیم.

روان‌شناسان ما کنار شما هستند تا مهارت­های حل تعارض­های بین­ فردی و ارتباطی را تمرین کنید و از داشتن روابط سالم، صمیمی، امن و سازنده‌ در دنیای جدید خود لذت ببرید.