مشکلات روان‌شناختی چه هستند؟

مشکلات روان‌شناختی دامنه‌ی گسترده‌ای از مسائل مرتبط با سلامت روان را در بر می‌گیرند. منظور ما از مسائل مربوط به سلامت روان، فقط بیماری‌های روانی و اختلالات شخصیتی نیست؛ بلکه هر الگوی فکری، رفتاری و هیجانی‌ای که برای فرد دردسرساز باشد، یک مشکل روان‌شناختی است. این مشکل می‌تواند عادتی ناسالم مثل سیگار کشیدن یا بیماری‌ای مثل اسکیزوفرنیا باشد. وجه اشتراک تمام این مشکلات تأثیرات منفی آن‌ها بر زندگی روزمره‌ و عملکرد فرد، روابطش با دیگران و یا سلامت روانی و جسمی خود و اطرافیانش است. در این دامنه‌ی گسترده، آنچه مرز بین بیماری روانی را با سایر موضوعات دنیای روان‌شناسی تعیین می‌کند، نوع و شدت علائم و اثر مخرب آن‌هاست. یک مشکل روانی شدید مانند اسکیزوفرنیا، علائمی دارد که فرد را از دیگران متمایز می‌کند و تمام جنبه‌های زندگی فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و بیماری نام می‌گیرد؛ در حالی که اثرات منفی الگوی رفتاری مثل سیگار، دامنه‌ی محدودتری دارد و ما آن را عادت مخرب می‌نامیم، نه بیماری.

مشکلات روان‌شناختی چه علائمی دارند؟

همه‌ی ما نام افسردگی، اضطراب، وسواس، اعتیاد، اختلالات شخصیت، اختلال دوقطبی، اختلالات خواب و مانند این‌ها را شنیده‌ایم. همان‌طور که گفتیم، تمام این مشکلات بر جنبه‌های مختلف زندگی فرد اثر منفی دارند ولی با توجه به میزان تأثیرات منفی‌ و نوع علائمشان طبقه‌بندی می‌شوند. بیایید ببینیم که منظورمان از ” علائم” چیست. این‌ها شایع‌ترین علامت‌های مشکلات روانی هستند:

  • احساس غم و اندوه مزمن
  •  احساس پوچی یا گناه
  •  اضطراب، ترس و نگرانی بیش از حد
  • مشکل در تمرکز و حافظه
  • مشکل در ارتباط با دیگران
  • نوسانات خلقی و هیجانی
  • مشکل در عملکرد یا هویت جنسی
  • سومصرف مصرف مواد یا الکل
  • وسواس‎ و تیک
  • اختلالات خوردن
  • مشکلات خواب

این مشکلات از کجا می‌آیند؟

عامل تمام مشکلات روان‌شناختی یکی از این موارد یا ترکیبی از آن‌هاست: زمینه‌ی ژنتیکی، مشکل در عملکرد بعضی از مناطق مغزی، آسیب‌های زمان بارداری و زایمان، الگوهای فرزندپروری ناکارآمد، فقر اجتماعی و اقتصادی شدید و تجربه‌های ناخوشایند زندگی. هرچه فرد استعداد ژنتیکی بیشتری برای ابتلا به یک مشکل یا بیماری روانی داشته باشد، عوامل دیگر قدرت بیشتری می‌گیرند و بروز مشکل احتمال بیشتری پیدا می‌کند.

ما چطور به شما کمک می‌کنیم ؟

هر تغییری، هرقدر هم که دلنشین باشد، حدی از استرس را به همراه دارد. مهاجرت هم یک تغییر بزرگ در زندگی‌ست که شما با هدف ساختن یک زندگی موفق‌ در مسیر آن قدم برمی‌دارید.شاید شما هم در این مسیر همراه با تمام اتفاقات خوب، لحظاتی را تجربه کنید که در آن‌ها برای انطباق با شرایط جدیدتان نیاز به کمک داشته باشید. برای این کار می‌توانید با راهنمایی یک متخصص سلامت روان ویژگی‌های فردی و شخصیتی خود را بهتر بشناسید، نقاط قوت آن‌ها را پررنگ‌تر کنید، ریشه‌ی مشکل خود را بیابید، عادت‌ها و الگوهای ناکارآمد خود را بشناسید و تغییر دهید، شرایط و مقتضیات محیط جدید زندگی خود را به‌درستی بسنجید، خودتان را با آن‌ها سازگار کنید و شیوه‌های تعامل سالم‌تر را تمرین کنید. روان‌شناسان ما همراه شما هستند تا این مهارت‌ها فرا بگیرید و به کار ببرید تا زندگی آرام و موفقی را که به دنبالش هستید بسازید. چنان‌چه در این مسیر به درمان دارویی نیاز داشته باشید، روان‌پزشکان درون پس از بررسی علت‌های زیستی مشکل، با تجویز داروهای مناسب، درمان شما را تکمیل خواهند کرد.