چرا به زوج‌درمانی نیاز داریم؟

همه‌ی ما قبل از شروع یک رابطه‌ی عاطفی تلاش می‌کنیم تمام بررسی‌های لازم را داشته باشیم تا بهترین تصمیم ممکن را بگیریم. اما شروع رابطه، به معنی پایان نیاز به فکر کردن درباره‌ی آن نیست. بعضی وقت ها بررسی‌های اولیه‌ی ما دقیق یا کافی نیستند و پس از مدتی اختلاف‌ها و تعارض‌ها خودشان را نشان می‌دهند. گاهی نیز با گذر زمان، در خواسته‌های ما یا شرایط زندگی‌مان تغییراتی ایجاد می‌شود که رابطه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حتی اگر هیچ‌یک از این موارد پیش نیاید، باز هم تعارض‌ها بخش جدایی‌ناپذیر هر رابطه‌ی عاطفی‌ هستند و حتی در سالم‌ترین روابط هم رخ می‌دهند. زوج‌درمانی جایی‌ست که کمک می‌کند با مهارت‌های حل تعارض آشنا شویم تا بتوانیم به رابطه‌ی ارزشمند خود ادامه دهیم. در عین حال، گاهی رابطه‌ای که در آن قرار داریم رابطه‌ی سالمی نیست و تلاش‌های ما برای حل مشکلات آن نتیجه‌ نمی‌دهند. در این صورت، یک زوج‌درمانگر با شناختی که از تمام جنبه‌های مسائل عاطفی دارد، می‌تواند در تصمیم‌گیری برای ادامه‌ یا خاتمه دادن به آن به ما کمک کند.

چه زمانی به جلسات زوج‌درمانی نیاز داریم؟

اگر در رابطه‌ی خود یک یا چند مورد از علائم زیر را می‌بینید، مراجعه به یک زوج‌درمانگر می‌تواند رابطه‌ی شما را بهبود ببخشد:

  •  از در کنار هم بودن لذت نمی‌برید.
  • بر سر تصمیم‌های مهم زندگی به توافق نمی‌رسید.
  • نمی‌توانید نظرات مخالف خود را به‌راحتی بیان کنید.
  • در رابطه‌ احساس آرامش، صمیمیت و دوست‌داشته‌شدن نمی‌کنید.
  •  از رابطه‌ی جنسی خود لذت نمی‌برید یا نسبت به هم سرد شده‌اید.
  •  بیشتر از قبل با هم مشاجره دارید و درگیر بحث‌های تکراری می‌شوید.
  • علاقه‌ی قلبی خود نسبت به یکدیگر را از دست داده‌اید‌ یا به فرد دیگری علاقه‌مند شده‌اید.
  • تغییر بزرگی مانند بچه‌دار شدن یا مهاجرت در زندگی شما رخ داده‌است و نمی‌توانید رابطه‌ی خود را با شرایط جدید تطبیق دهید.

من چه کمکی به شما می‌کنم ؟

تعارض می‌تونه در هر رابطه‌ای، با هر میزان از تفاهم و صمیمیت، رخ بده چون هر انسانی موجودی منحصربه‌فرده که نیازها و خواسته‌های خاص خودش رو داره. خبر خوب اینه که لازم نیست از تعارض‌ها بترسید یا آن‌ها را به معنای پایان رابطه بدانید. کافی‌ که یاد بگیرید چطور با تفاوت‌ها و اختلاف نظرها کنار بیایید و از خودتون و رابطه‌تون محافظت کنید.

در جلسات زوج‌درمانی که همراه با من (شفیع زبیدی) هستین با راه‌‌های مفید و مؤثر حل این اختلافات آشنا می‌شوید؛ یاد می گیرید که چه‌طور با تفاوت‌ها کنار بیایید، صمیمیت رو افزایش دهید، خواسته‌های خودتون رو تعدیل کنید و آن‌ها را به شکل کارآمد بیان کنید تا تعارض‌های شما با همدلی و درک متقابل حل شوند. به‌علاوه، اگر در رابطه‌ی ناسالم و ناکارآمدی قرار گرفته باشید که اصلاح آن ممکن نیست، به شما کمک می‌کنم تا تصویر روشن‌تری از حال و آینده‌ی رابطه‌ی خودتون داشته باشید و بتوانید تصمیم درست و به‌موقعی درباره‌ی ادامه‌ یا خاتمه دادن به آن بگیرید.